Welkom
rekenen rekenen
Elk kind verdient passend onderwijs

Passend Onderwijs

Elk kind verdient passend onderwijs. Liefst bij een school in de buurt, maar soms past een andere school beter. Basis voor het passend onderwijs is de samenwerking van alle SALTO-scholen met de adviseurs van het SALTO-bestuursbureau en de SALTO-expertisedienst. Onze orthopedagogen en ambulant begeleiders ondersteunen de scholen met onderzoek, advies en begeleiding van onze professionals.

Alle speciale en reguliere basisscholen uit Eindhoven, Best en Son & Breugel horen bij het samenwerkingsverband Eindhoven e.o.

De gezamenlijke opdracht is om aan alle kinderen uit deze gebieden de voor hen meest passende plaats in het onderwijs te bieden. Het liefst zo thuisnabij mogelijk. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de basisondersteuning op scholen, over de extra ondersteuning en de verwijzingen naar Speciaal (Basis) Onderwijs. Deze afspraken zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband.

Passend onderwijs voor je kind

Passend onderwijs houdt in dat wij, na de schriftelijke aanmelding van je kind, onderzoeken of wij de meest passende onderwijsplek voor je kind zijn als het kind vanuit een voorschoolse setting wordt verwezen. Dit doen wij door met je te praten over de kenmerken en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar je kind op zit. We voeren een dossierstudie uit en observeren je kind observeren op de huidige voorschoolse setting.

Word je kind verwezen vanuit een reguliere basisschool?

Dan vraagt de reguliere basisschool eerst een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) SBO aan bij het Samenwerkingsverband. Bij toekenning van de TLV kun je je kind aanmelden bij ons op school.

Numicon Numicon

Passende plek

Vanaf het moment dat je kind op school is, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind.

Soms blijkt dat wij niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kunnen voldoen. In dit geval gaan we met je het gesprek aan en onderzoeken we welke school dit wel kan.
Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen.
Tijdens de zoektocht naar de meest passende school kunnen we advies vragen aan externen zoals een ambulant begeleider van de SALTO- expertisedienst.

Als een kind overstapt naar een school voor speciaal onderwijs wordt een procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met de ouders/verzorgers van het kind. De wensen en meningen van alle partijen wegen mee, zodat gezamenlijk de best passende onderwijsplaats voor het kind wordt gekozen en de overstap soepel verloopt.

Ook komt het voor dat kinderen zich dusdanig positief ontwikkelen dat ze naar een reguliere vorm van onderwijs kunnen terug- of doorstromen. We zullen dan samen met  je onderzoeken welke reguliere basisschool het beste past.